Jadłospis dla ciężarnej, czyli co jeść, gdy pod sercem rośnie nowe życie

Okres ciąży to czas szczególnej dbałości o siebie i wzrastające w kobiecie dziecko. Dużo uwagi wymaga zarówno prowadzony przez przyszłą mamę tryb życia, jak i jadłospis dla ciężarnej. To, co do tej pory dozwolone, choć nie zawsze korzystne dla naszego zdrowia, teraz koniecznie powinno zostać wyeliminowane, jako czynniki mogące zagrażać dziecku.

Okres ciąży to czas szczególny, zarówno dla oczekujących dziecka rodziców, jak i otoczenia ciężarnej. Kobiety noszące pod sercem nowe życie, wyjątkowo traktowane są również przez otoczenie. Ustępujemy im  miejsca w autobusie, przepuszczamy  w kolejce do kasy, traktujemy ulgowo w pracy.

Pomimo tego szczególnego miejsca w społeczeństwie, jakie zajmują kobiety w ciąży, wciąż wiele z nich zapomina dbać o siebie równie dobrze, jak robi to większość osób z ich otoczenia.

Czego w ciąży nie wolno?

Często słyszymy, że ciąża to przecież nie choroba. Zdecydowanie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to wyjątkowy czas w życiu kobiety, kiedy powinna szczególnie zadbać o swoje zdrowie, jeśli nie dla siebie samej, to przynajmniej dla swojego dziecka. Dlatego:

  • jadłospis dla ciężarnej powinien być bogaty, zróżnicowany i dostosowany do potrzeb matki oraz rozwijającego się płodu,
  • kobieta ciężarna powinna całkowicie zrezygnować ze wszelkiego rodzaju używek,
  • jeśli nie ma przeciwwskazań medycznych, kobietom zaleca się ruch na świeżym powietrzu (spacery) oraz uprawianie niektórych sportów wyłącznie po zasięgnięciu opinii lekarskiej.

Skomponuj jadłospis dla ciężarnej

Będąc w ciąży należy unikać niezdrowych i wysokoprzetworzonych produktów. Choć powszechnie wiadomo, że ich spożywanie nie służy naszemu zdrowiu, wiele osób i tak włącza je do diety. Jednak kobiety ciężarne nie odpowiadają już wyłącznie za siebie, ale również za swoje dzieci. Stąd w ich przypadku unikanie takich produktów jest szczególnie istotne.

Jadłospis dla ciężarnej powinien zawierać wszystkie niezbędne witaminy oraz składniki odżywcze. Dzięki temu kobieta zapewni zdrowie sobie oraz przyczyni się prawidłowego rozwoju dziecka. Dieta skomponowana z odpowiedniej ilości białka, węglowodanów oraz zdrowych tłuszczy sprawi, że zwiększone zostanie prawdopodobieństwo urodzenia zdrowego dziecka.

Nie należy zapominać o zróżnicowanej diecie, spożywaniu warzyw i owoców oraz chudego mięsa. Produkty najlepiej kupować ze sprawdzonych, jeśli tylko istnieje taka możliwość, ekologicznych  źródeł.

Szukając pomysłów na jadłospis dla ciężarnej, można posiłkować się literaturą dla kobiet w ciąży (obecnie istnieje wiele publikacji na ten temat),  poświęconymi tej tematyce stronami internetowymi oraz, w szczególności, wskazówkami lekarza prowadzącego ciążę.

Właściwe odżywianie i wynikające z tego korzyści

Zdrowe odżywianie w ciąży jest z korzyścią nie tylko dla dziecka, które dzięki temu rozwija się prawidłowo, ale również dla noszącej go pod sercem matki. Odpowiednio zbilansowana dieta, wybieranie ekologicznych produktów oraz wyeliminowanie z posiłków niezdrowej, przetworzonej żywności sprawia, że kobiety po urodzeniu dziecka znacznie szybciej wracają do formy i odzyskują dawną sylwetkę.

Można zatem powiedzieć, że odpowiednio skomponowany jadłospis dla ciężarnej służy i matce i dziecku.

Ocena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge