Zdrowe menu – jak je komponować

Codziennie spożywane posiłki powinny być wartościowe i dostarczać wszystkich niezbędnych składników. Nie mogą być zbyt obfite ani za małe. Zdrowe menu powinno zawierać węglowodany, białka oraz tłuszcze. Koniecznie powinno uwzględniać też witaminy i sole mineralne. Niezwykle istotne jest spożywanie odpowiedniej ilości płynów, najlepiej wody.

Zdrowe menu powinno nam towarzyszyć każdego dnia. Jest jednym z najpotężniejszych narzędzi w walce o nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Jego skomponowanie wcale  nie jest tak trudne, jak wydaje się wielu osobom. Należy tylko pamiętać o kilku istotnych zasadach.

Zdrowe menu od najmłodszych lat

Jadłospis warto układać w oparciu o piramidę zdrowego żywienia. Mówią o niej nie tylko dietetycy, ale także nauczyciele, którzy dobre nawyki żywieniowe starają się wpoić dzieciom już od  najmłodszych lat. Warto pamiętać, że u podstawy piramidy znajduje się aktywność fizyczna. Bez niej nawet najlepiej skomponowany jadłospis nie będzie nam w stanie zapewnić dobrego samopoczucia. Ruch jest niezwykle istotnym elementem, który pomaga w utrzymaniu zdrowia i zachowaniu doskonałej kondycji.

Ważnym składnikiem codziennej diety powinny być warzywa i owoce. To główne źródło witamin i mikroelementów, a także błonnika, antyoksydantów oraz enzymów roślinnych. Ich spożywanie pomoże w utrzymaniu dobrego samopoczucia i poprawi trawienie. Zmniejszy też ryzyko rozwoju wielu schorzeń. Co jeszcze powinno obejmować zdrowe menu? Kolejne piętra Piramidy Zdrowego Żywienia
i Aktywności Fizycznej zajmują odpowiednio:

  • produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste;
  • nabiał i produkty mleczne;
  • rośliny strączkowe, jaja, ryby i chude mięso;
  • tłuszcze, zwłaszcza tłuszcze roślinne, które są ważnym źródłem chroniących przed chorobami jedno- i wielonienasyconych kwasów
    tłuszczowych.

Inne ważne zasady zdrowego odżywiania

Dbając o zdrowe  menu, musimy pamiętać, że owoce i warzywa powinny być spożywane w odpowiednich proporcjach. Jakich? Ok. 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4 owoce. Jeśli wybieramy z półek produkty zbożowe, starajmy się sięgać po te pełnoziarniste. Są dla nas znacznie zdrowsze, a przy tym bardzo smaczne. Koniecznie powinniśmy pamiętać o właściwym nawadnianiu organizmu. Każdego dnia warto wypijać co najmniej 1,5 litrów wody. Unikanie słodyczy i innych niezdrowych przekąsek to kolejny dobry nawyk. Natomiast z całą pewnością nie jest nim picie alkoholu.

Co jeszcze poza słodyczami warto ograniczyć w diecie? Coraz częściej mówi się o ograniczeniu ilości spożywanego mięsa. Jego duże ilości, zwłaszcza jeśli jest to mięso czerwone, nie zawsze wychodzą nam na dobre. Z drugiej strony warto pamiętać, że nawet osoby, które istotnie ograniczają spożycie tłuszczy, nie powinny z nich całkowicie rezygnować.  A to dlatego, że niektóre witaminy są rozpuszczalne wyłącznie w tłuszczach.  Zdrowe menu powinno więc uwzględniać ważne dla naszego organizmu tłuszcze roślinne: lniany, rokitnikowy, kokosowy.

O czym jeszcze warto pamiętać? Przede wszystkim o tym, by spożywać posiłki o regularnych porach. Ważne jest też unikanie posiłków z dużą zawartością soli oraz produktów wysokoprzetworzonych. Sól, o czym warto pamiętać, można zastąpić ziołami. Nawet nasze narządy wewnętrzne muszą czasem odetchnąć. Dlatego w porze nocnej warto odpocząć od jedzenia. Natomiast w ciągu dnia powinniśmy spożywać od 4 do 5 posiłków dziennie.

Zdrowe menu komponowane na podstawie powyższych zasad pomoże w zachowaniu zdrowia i dobrego samopoczucie. Smaczne i wartościowy jadłospis można układać samodzielnie lub z pomocą dietetyka.

Ocena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge